Leerlingen moeten zelf kunnen beslissen wanneer ze een cijfer delen

Een groot aantal leerlingen ervaart druk wanneer zij op een willekeurig moment een cijfer terugkrijgen. Een gezellige middag met vriendinnen kan bijvoorbeeld ineens omslaan als het cijfer voor wiskunde binnenkomt en tegenvalt. Thuis aangekomen weet een ouder vaak al hoe het is gegaan, wat voor een ongemakkelijke situatie kan zorgen. Doordat cijfers op willekeurige momenten worden gepubliceerd, verliest de leerling de kans om zelf het gesprek aan te gaan over een tegenvallend resultaat of met trots te vertellen over een goed cijfer.

Haarlem College en cijfertijd

Op basis van ervaringen van leerlingen en docenten, heeft het Haarlem College besloten te gaan werken met Magister cijfertijd.

Cijfertijd is een nieuwe mogelijkheid die het leerlingenadministratiesysteem Magister biedt. De cijfers worden voortaan alleen nog maar op vaste dagen en tijdstippen gepubliceerd. Hierdoor weet zowel leerling als ouder precies op welke momenten de nieuwe cijfers in Magister staan.

Vaste momenten

Op het Haarlem College worden cijfers nu op vaste momenten gepubliceerd:

  • maandag tot en met vrijdag tussen 16:00-16:10 uur
  • In vakanties, op feestdagen en (thuis)studiedagen worden er geen nieuwe cijfers gepubliceerd.

Bekijk de video voor meer informatie:

Magister Cijfertijd

Gerelateerde berichten